Cuvântul „imaginație” evocă imagini cu copii care se joacă cu păpuși, împing camioane de jucărie sau se îmbracă în prințese sau pirați. Deși copiii mici își petrec mult timp în lumea imaginației, imaginația nu este rezervată doar pentru joaca lor. Datorită dezvoltării imaginației în copilărie, adulții sunt capabili să îndeplinească multe dintre sarcinile cerute de viața de zi cu zi. Adulții folosesc constant imaginația pentru a-i ajuta să inventeze lucruri noi, să vizualizeze, să rezolve probleme, să se bucure de o carte sau un film, să înțeleagă perspectivele altora, să facă planuri, să vină cu idei și să gândească creativ. Nu e de mirare că Albert Einstein a simțit că „imaginația este mai importantă decât cunoașterea”!
Prin urmare, folosirea imaginației este o abilitate cognitivă critică utilizată pe tot parcursul vieții și este important să încurajăm imaginația în copilărie. Dar care este legătura dintre jocul de rol și limbaj?
Legătura dintre jocul de rol și limbaj
Jocul de rol este cunoscut și sub denumirea de „joc simbolic” deoarece implică utilizarea simbolurilor. Când folosim simboluri, utilizăm ceva pentru a reprezenta altceva. În cazul jocului de rol, copiii pot folosi un obiect pentru a reprezenta altul, cum ar fi să pretindă că o lingură este o perie de păr sau că o față de masă este o pelerină. Acest tip de gândire simbolică este necesar și pentru limbaj, deoarece cuvintele noastre sunt simboluri. Cuvintele noastre reprezintă gândurile și ideile noastre. Prin urmare, jocul de rol și limbajul implică aceeași abilitate de bază de a reprezenta lucrurile simbolic (Weitzman și Greenberg, 2002). Nu e de mirare că copiii încep să se angajeze în jocul de rol cam în aceeași perioadă în care apar primele lor cuvinte (între 12 și 18 luni). Mai mult, copiii care au dificultăți de limbaj uneori au probleme și cu jocul de rol.
De ce să încurajezi jocul de rol?
Există multe motive pentru care părinții și îngrijitorii ar trebui să ia în considerare încurajarea abilităților de joc de rol ale copilului:
- Copilul va exersa utilizarea simbolurilor. Acest lucru întărește baza pentru abilitățile de joc de rol și abilitățile de limbaj ale copilului tău.
- Jocul de rol este o modalitate excelentă de a expune copilul la vocabular nou pe care s-ar putea să nu-l întâlnească în viața de zi cu zi, cum ar fi „pirat”, „sabie”, „salvare”, „castel” sau „zână”.
- Când te joci de-a prefăcutul cu copilul tău, îl vei ajuta să învețe să se joace cu alții. În cele din urmă, copilul va începe să se joace de-a prefăcutul cu alți copii, unde va învăța să aștepte rândul și să colaboreze.
- Când copiii își asumă un rol imaginar, își imaginează cum este să fii altă persoană. Acest lucru ajută la dezvoltarea abilității lor de a înțelege perspectivele altora și de a dezvolta empatia.
- Jocul de rol este distractiv! Când te joci ca un copil și lași imaginația să te conducă, tu și copilul tău nu veți rămâne niciodată fără idei de joacă sau subiecte de discuție!
Cum se dezvoltă jocul de rol
(adaptat din „Learning Language and Loving It”, Weitzman și Greenberg, 2002)
În dezvoltarea tipică, jocul de rol progresează prin etape previzibile. Copiii cu întârzieri în dezvoltare pot parcurge aceste etape la o rată mai lentă.
Auto-joc de rol
(12-18 luni) În această etapă, copiii efectuează câte o acțiune de joc de rol la un moment dat asupra lor înșiși, cum ar fi să prefacă că mănâncă, beau sau dorm. Copiii folosesc de obicei jucării care arată destul de realiste (de exemplu, o linguriță de jucărie din plastic) sau obiecte din viața reală (de exemplu, o lingură adevărată).
Joc de rol simplu
(18-24 luni) În această etapă, copiii efectuează acțiuni simple de joc de rol asupra jucăriilor sau oamenilor. Copiii continuă să folosească jucării care arată realist în această etapă. Exemple de joc de rol simplu includ hrănirea unei păpuși cu o furculiță de jucărie sau „zburarea” unui avion de jucărie. În această perioadă, copiii imită și acțiuni familiare ale adulților, cum ar fi prefăcerea că vorbesc la un telefon de jucărie.
Serie de acțiuni familiare
(24-30 luni) La fel cum copiii de această vârstă învață să combine cuvintele pentru a forma propoziții scurte, ei învață și să combine acțiuni de joc de rol împreună. În această etapă, copiii pot interpreta o serie de acțiuni de joc de rol legate de o rutină familiară, cum ar fi pașii implicați în mâncare sau culcare. De exemplu, copilul poate scoate o farfurie și o linguriță de jucărie, să prefacă că toarnă cereale în farfurie, adaugă puțin lapte și să servească o păpușă. Copiii pot folosi obiecte mai puțin realiste în această etapă, atât timp cât sunt similare ca formă cu obiectul real. De exemplu, o minge de jucărie ar putea fi folosită ca un măr pentru a hrăni o păpușă.
Serie de acțiuni mai puțin familiare
(30-36 luni) În această etapă, jocurile copiilor includ teme mai puțin familiare. Ei pot pretinde că merg la doctor sau că sunt ospătari într-un restaurant. Copiii pot juca de-a prefăcutul fără un obiect (pot pretinde că mâna lor este o ceașcă și pot bea din ea). De asemenea, copiii pot înlocui obiecte care nu seamănă cu „lucrurile reale”. De exemplu, un copil poate pretinde că un cub este un camion de gunoi care merge la groapă.
Joc de rol cu alți copii
(3-5 ani) Copiii pretind acum despre teme imaginare (lucruri care nu există în realitate sau pe care copilul nu le-a experimentat încă în viața reală), cum ar fi pirați, castele și supereroi. Copiii încep să se joace de-a prefăcutul cu alți copii în această etapă, fiecare preluând roluri diferite în timpul jocului. Obiectele realiste și jucăriile nu mai sunt necesare, deoarece copiii pot pretinde acum folosind gesturi, mimă sau obiecte nerealiste. Limbajul adesea conduce jocul în această etapă. Copiii își explică rolurile și folosesc limbajul pentru a-și juca rolurile. De exemplu, un copil care pretinde că este doctor ar putea să spună altui copil: „Eu sunt doctorul, tu să fii pacientul, bine? Unde te doare?”
Încurajează jocul de rol - Metoda "Hanen"!
A juca în stilul “Hanen” înseamnă să te cobori la nivelul copilului tău și să te joci ca un copil însuți. Prin urmarea sfaturilor simple de mai jos, vei stimula abilitățile de joc de rol și limbaj ale copilului tău și vă veți distra în proces!
- Jucând în stilul “Hanen”, este important să fii față în față (pe podea, unul în fața celuilalt la o masă, etc.). Astfel, copilul tău se va simți conectat la tine și va putea vedea fața ta, gesturile și acțiunile de joc de rol.
- Observă interesele copilului tău. După ce ai pus câteva jucării de joc de rol la îndemână, urmărește și vezi ce îl atrage. Dacă ia un telefon de jucărie, joacă-te cu el. Dacă începe să împingă un camion, joacă-te cu camioanele. Copilul tău va fi motivat să se joace cu tine dacă urmezi inițiativa lui.
- Nu pune prea multe jucării odată. Acest lucru poate fi copleșitor pentru unii copii. Selectează câteva jucării cheie pe care crezi că le-ar plăcea copilului tău.
- Dacă copilul tău nu știe încă cum să prefacă – s-ar putea să trebuiască să începi tu jocul. Alege o jucărie care îi place copilului tău și fă o acțiune simplă tu însuți pentru a-i da ideea. De exemplu, poți demonstra auto-jocul (vezi mai sus) ridicând o cană de jucărie și făcând ca și cum bei, spunând “mmm… suc gustos”. Apoi pune cana în fața copilului și așteaptă să vezi dacă te imită. Dacă nu o face, acea jucărie poate să nu îl intereseze pe copil. Încearcă să observi interesele copilului pentru a determina dacă altceva i-ar putea stârni interesul.
- Imită acțiunile de joc de rol ale copilului tău. Observă ce face copilul tău cu jucăriile sale și apoi imită-i acțiunile. Acest lucru va motiva probabil copilul tău să facă mai multe acțiuni de joc de rol! În cele din urmă, poți încerca să introduci o acțiune nouă, dar înrudită cu jocul. De exemplu, dacă copilul tău a împins un camion de gunoi, poți încerca să adaugi câteva cuburi în spatele camionului de gunoi și să le descarci. Fă asta o singură dată și apoi așteaptă să vezi ce face copilul tău în continuare.
- Menține lucrurile simple. Nu este nevoie să introduci prea multe idei noi de joc de rol odată. Copiii iubesc repetiția și învață din ea, așa că le va plăcea probabil să practice orice acțiuni noi de joc de rol de mai multe ori.
- Nu rămâne doar spectator – implică-te în joc! Este ușor să devii „narrator” când te joci cu copilul tău și să oferi o descriere a ceea ce face acesta. Un „narrator” spune lucruri precum „Oh, hrănești păpușa. Ai grijă atât de bună de păpușa ta”. Dacă ai o jucărie în mână și te joci și tu, te asiguri că ești „în” joc și te joci cu copilul tău, nu stai în afara lui și oferi doar comentarii. Fiind „în” joc oferi copilului mai multe șanse să învețe, deoarece permite mai multă interacțiune și conversație.
- Luați-vă rândul. Când copiii nu se joacă prea mult de-a prefăcutul, este ușor să preiei jocul încercând să arăți copilului ce să facă. După ce ai făcut ceva cu jucăria ta, asigură-te că faci o pauză și așteaptă ca și copilul tău să aibă rândul să facă ceva. Astfel, jocul vostru împreună va fi o “conversație” de-a ping-pong, în care fiecare dintre voi are ocazia să spună sau să facă ceva.
- Introduceți idei noi. Pentru copiii care pot lega câteva acțiuni de joc de rol familiare, scopul este de a încuraja teme mai puțin familiare. De exemplu, dacă un copil se bucură de a pretinde cu vehicule, poți introduce o temă mai puțin familiară făcând ca mașinile să se strice și să le duci la mecanic. Sau poate supereroii să conducă mașinile în timp ce salvează ziua! Sau dacă un copil se bucură de jocul cu păpuși, poți introduce ideea ca o zână să vină să viziteze păpușa, sau poate păpușa să viziteze un castel pentru a vedea o prințesă.
- Expuneți copilul la noi experiențe. De fiecare dată când mergi undeva nou cu copilul tău, aceasta devine material brut pentru jocul de rol. O excursie la zoo poate declanșa o temă de joc cu totul nouă pentru copilul tău. Cărțile îți permit, de asemenea, să introduci teme imaginare copilului tău, care pot fi integrate în jocul de rol.
- Alegeți jucăriile potrivite. Pentru idei despre selectarea jucăriilor care încurajează jocul de rol, citește articolul nostru “Jucării care Stârnesc Imaginația!“.
Prin conectarea cu propriul “copil interior” și folosirea imaginației, vei descoperi o modalitate nouă de a te conecta cu copilul tău. Atunci când urmezi inițiativa copilului tău, vei învăța mai multe despre el și despre interesele sale în joc. Copilul tău va fi foarte motivat să se joace cu tine în acest fel și să se simtă foarte conectat la tine. Și deși pentru alții poate părea că voi doi vă jucați pur și simplu cu camioane pe podea, de fapt îl ajuți pe copilul tău să gândească simbolic și să dezvolte abilități critice de gândire pe care le va folosi pe tot parcursul vieții.
Referinte
Weitzman, E., & Greenberg, J. (2002). Învățarea limbajului și iubirea pentru ea: Ghid pentru promovarea dezvoltării sociale, lingvistice și literare a copiilor în mediile educaționale timpurii. Toronto: The Hanen Centre.